Friday, March 15, 2019

Saya Terbangun !

Lamunan saya menguar. Kepulan awan bergambar memori menguap ke udara. Menghilang sepersekian waktu bersamaan dengan angin lembut. Batin saya tiba-tiba seakan tersayat.

Benar kata teman saya beberapa waktu lalu. Saya terlalu cengeng. Padahal belum berbuat banyak. Saya terlalu membiarkan diri menikmati sifat kemanusiaan yang kurang perlu. Mungkin boleh mengeluh dan bersikap cengeng, namun saya rasa kurang pantas bila dibandingkan dengan perjuangan yang sedang ditelusuri orang-orang diluar sana.

Saya terbangun!
Saya terlalu banyak mengeluh tanpa berbuat. Protes namun tetap diam. Tahu yang benar tapi membiarkan diri digerogoti kebohongan. Saya merasa telah menghianati diri sendiri. Untuk pertama kalinya saya merasa sangat malu.

Allah telah mengizinkan mata saya terbuka.
Kini ragupun tidak berguna.
Semoga saya senantiasa terjaga dan mampu menjaga diri.
Saya akan terus mendidik diri.

Saya terbangun! Dan saya akan meneruskan perjalanan... Terimakasih

***

Jiwamu kembali Reni. Perasaan itu ada lagi. Pintu itu kini terbuka.
Malang, 24 Februari 2017

No comments:

Post a Comment